Waterstof aandrijving bij Frauscher als onderdeel van een totaal concept

Waterstof aandrijving bij Frauscher als onderdeel van een totaal concept

16 January 2012 ,

Waterstof aandrijving bij Frauscher als onderdeel van een totaal concept

 door Anton Schiere (www.ElektrischVaren.info)

´t Was daar op die laatste twee dagen van april 2009 aan de oever van de Traunsee bij slot Orth een geweldig media spektakel, dat Frauscher van de lancering van z´n waterstofboot had gemaakt.

Met media uit 7 landen, rond 50 man sterk waren ze gekomen om dit nieuwe totaal concept te aanschouwen.

Natuurlijk Frauscher heeft een reputatie als het om innoveren gaat, zo bracht zij twee jaar geleden al de samen met Steyr ontwikkelde hybride versie van haar St Tropéz in Californiè onder de aandacht van de wereldpers.

Terug naar wat er die woensdag en donderdag gepresenteerd werd:

Frauscher’s Rivièra 600 met een op zich niet erg opwindende motorisering met een 4 kW van Kräutler.

Belangwekkender de aan boord geïmplementeerde Fronius brandstofcel met een continue capaciteit van eveneens 4 kW bij 47% rendement. Daarmee ontstaat dus een elektroboot zonder batterijpakket voor aandrijfdoeleinden.

Maar met hulp van bedrijven als Fronius (hydroliser en fuel cell) en Air products (vulstation) en Bitter (opslag techniek) werd een totaalketen neergezet, tot en met handzaam licht te verwisselen waterstofgascylinder, goed voor 80 km varen.

En Oh ja Michel Frauscher had er de integrale doorrekening bij klaar van hoe je dit geheel, 10 bootjes, zonnedak, hydroliser, vulstation (voor 1.100 vullingen p.j.) als bootverhuurder of als hotel rendabel maakt.

En inderdaad deze totaalaanpak werd met enthousiasme ontvangen door de natuurlijk niet voor niets voor deze dagen uitgenodigde potentiële zakelijke afnemers.

Dit is immers de doelgroep waar Frauscher zich met deze boten en bijbehorende totaal energievoorziening specifiek op richt.

Die geïntegreerde totaal aanpak voldeed ook aan de subsidie-eisen zoals die vanuit het Europese fonds voor Regionale Ontwikkeling 2007-2013 (EFRE) gesteld waren.

Maar ook Oostenrijk had zelf met een subsidie aan de tot standkoming van dit project bijgedragen.

Een project, dat er natuurlijk op gericht is de inzet van waterstof in combinatie met elektrische aandrijving weer een stukje verder op ‘t spoor te krijgen.

De toegevoegde waarde van dit project ligt dus vooral in de som der delen, al verdienen zaken als het charmant vorm gegeven vulstation, waar het dak plaats biedt aan de zonnecellen en waar verder de hydrolizer en de opslag in zijn onder- gebracht, beslist een compliment.

Ook het totale business model, dat door Michel Frauscher gepresenteerd werd en waarmee deze werf het produkt dus meteen in de zakelijke markt positioneert, is een vooruitstrevende insteek. Helaas beschikken we niet over dat cijfer materiaal, maar dat geeft ook niet, want dat is uit aannames omtrent de verhuur opgebouwd.

Één cijfer kennen we wel en dat is de prijs van de boten die rond € 148.000 zou liggen. En voorts is één ding zeker, dat met dit project onze energie toekomst beslist vandaag al tastbaar wordt gemaakt.